قائم مقام موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان اظهار کرد: از چند سال پیش تولید اطلاعات صرفا توسط کاربران صورت می گیرد که این مسئله معنای زیادی دارد. یعنی مدیران سایتها فقط زیرساختها را آماده میکنند. وی به اهمیت فراهم کردن زیرساختهای حضور در فضای مجازی اشاره کرد و در مورد سیاست گذاریهای شبکههای اجتماعی به ویژه فیس بوک گفت: یک میلیارد و 200 میلیون نفر عضو شبکه اجتماعی فیس بوک هستند و تمام اینها در حال تولید اطلاعات هستند. به گفته آقامیری در هر یک دقیقه 5 هزار عکس در فیس بوک تولید می شود و بالغ بر 250 میلیارد صفحه در این شبکه اجتماعی وجود دارد.
فیس بوک 200 میلیارد دلار قیمت دارد عضو شورای فیلترینگ به تلاش مراکز فناوری اطلاعات برای مدیریت اطلاعات در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: اولین منفعت کسانی که زیرساخت های این شبکه ها را ایجاد کرده اند منافع اقتصادی است. به این صورت که هر صفحه ای که در فیس بوک ایجاد شود 150 دلار قیمت دارد و اکنون قیمت فیس بوک حدود 200 میلیارد دلار است. وی اظهار کرد: دو سال پیش شاهزاده های سعودی می خواستند فیس بوک را 200 میلیارد دلار خریداری کنند ولی این کار انجام نشده است.
آقامیری گفت: شبکه های اجتماعی که از وب سه هم گذشتهاند کاملا حساب شده این فضا را کنترل می کنند و در این فضا هر چه می خواهند دارند. قائم مقام موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان معتقد است که با توسعه شبکه های اجتماعی، هزینه جاسوسی پایین آمده است به نحوی که دشمنان فضا را به گونه ای مبهم می کنند که نمی شود راه را از بیراهه تشخیص داد.
دانایی در اخذ اطلاعات داشته باشیم حجت الاسلام آقامیری وظیفه کاربران و تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی را مهم دانست و تاکید کرد: دانایی در اخذ و مدیریت اطلاعات، مهمترین کاری است که ما باید انجام دهیم. وی با بیان اینکه این اقدام با دو شیوه شخصی و حاکمیتی امکان پذیر است، تصریح کرد: یکی از کارهای مهم ما توسعه موارد ایجابی است تا زمینه برای گسترش دین در فضای مجازی مهیا شود. حجتالاسلام آقامیری، با تاکید بر اینکه موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان از این گونه فعالیتها حمایت میکند اظهار کرد: عده ای از فضلا به این موسسه دعوت شده و ما در تبیان از این گونه فعالیت ها حمایت می کنیم.
فیلترکردن گوگل؛ بیمها و ناامیدها وی برخوردهای سلبی را یکی دیگر از روشهای مدیریت اطلاعات و سایتها ذکر کرد و افزود: در تمام دنیا حتی در آمریکا برخوردهای سلبی به وفور وجود دارد. وی با بیان اینکه ایران یکی از پررونق ترین مشتری های گوگل است اظهار کرد: مدیرعامل گوگل چندین بار ما را تهدید کرد و گاهی ایران را تحریم کرد، در حالی که این شرکت برای فعالیت در چین باید سالانه 50 میلیارد دلار پول بدهد.
عضو شورای فیلترینگ تاکید کرد: هر وقت تصمیم بر این بود که دسترسی به گوگل در ایران محدود شود، موجی از اعتراض، ما را از برخورد با گوگل ناامید کرده است. آقامیری معتقد است که بخشی از برخوردهای سلبی در فضای مجازی کشور بر اساس فضای سیاسی بوده و گاهی اوقات در این زمینه افراط شده است.
میتوانستیم در فیلترینگ منعطفتر باشیم وی اضافه کرد: در برخی موارد میشد منعطفتر برخورد کنیم ولی این سلیقه دولت قبلی بوده که تصور میکرد این گونه باید برخورد میشد. قائم مقام موسسه تبیان با بیان اینکه با تغییر دولت، برخیها تصور میکردند ممکن است فیلترینگ برخی سایتها جدی گرفته نشود، اظهار کرد: خود دولت که نمایندگانی در شورای فیلترینگ دارد به این نتیجه رسیده که برای سالم ماندن فضاهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی کشور خیلی از سایتها باید بسته بماند.
رئیس حوزه علمیه استان تهران، پالایش اینترنت را برای سالم ماندن محیط های علمی و حفظ خانواده و جامعه ضروری دانست و تاکید کرد: ما در فضای اینترنتی باید گاهی برخوردهای سلبی کنیم و بعضی سایتها را از دسترسی خارج کنیم. هیچ کسی از برخورد با سایتهای مستهجن ناراضی نیست.
فیلترینگ همان نهی از منکر در فضای سایبر است حجت الاسلام آقامیری گفت: فیلترینگ حدود 70 درصد کارآیی دارد و این همان نهی از منکر است که در فضای سایبر محقق می شود. وی اعتمادسازی در تولید و اداره کردن سایتها، به ویژه وبلاگ ها را مهم دانست و تاکید کرد: ممکن است یک سایت به ارائه مطالب خوب اقدام کند ولی باید بدانیم که در بین وبلاگ نویسان گاهی اوقات مراعات کردن اخلاق لحاظ نمیشود. آقامیری افزود: اعتمادسازی در فضای سایبر اهمیت زیادی دارد و اگر وبلاگها معضلی از اجتماع را در بوته نقد و بررسی قرار دهند خیلی مفید است.
نظرات شما عزیزان:
|